Ucząc dziecięce grupy egzaminacyjne, lektor musi pamiętać nie tylko o tym, żeby zajęcia przeprowadzane były zgodnie ze standardem metody, stanowiły dla dzieci dobrą zabawę, ale przede wszystkim powinien mieć on na uwadze fakt, że umiejętności jego podopiecznych będą w przyszłości ocenianie przez egzaminatorów z Cambridge Assessment English. Jednak bez obaw! Jak to mówi jeden ze sloganów metody Savvy Ed, jest to „doable”. Również dla nauczyciela.

No dobrze, ale jakie nad jakimi umiejętnościami musimy pracować, aby osiągnąć sukces? To przede wszystkim listening, reading, writing oraz speaking. Ale zaraz… czy to właśnie nad rozwojem tych zdolności nie pracujemy podczas zajęć z małymi uczniami? Teraz pozostaje kwestia, w jaki sposób „skroić je” do wymagań egzaminów Cambridge. Oto kilka ćwiczeń, które możecie przeprowadzić już na najbliższych zajęciach.

 

Put the dog…

Zacznijmy od speakingu. Wybierz dowolny obrazek z księgi Teddy Eddie lub Savvy Ed (może to być nawet okładka lub dowolny rysunek z jakiegoś rozdziału). Przygotuj flashcards z różnymi przedmiotami (na przykład „a skirt”, „a dog”). Usiądźcie z uczniami na podłodze. Każ im kolejno kłaść odpowiednie karty na obrazku („Put the dog between Savvy Ed’s legs”). Pamiętaj – im śmieszniejsze zdania, tym większa zabawa dla dzieci! Teraz czas na przekazanie prowadzenia, niech to uczniowie wydają komendy pozostałym. Czy zdajesz sobie sprawę, że właśnie przećwiczyłeś zadanie pierwsze z egzaminu Pre A1 Starters, które polega na tym, żeby uczniowie układali karty z przedmiotami na obrazku zgodnie z poleceniem egzaminatora?

 

In my picture

Ze starszymi grupami (Savvy Ed 2 oraz Savvy Ed 3) możesz przygotować dowolny obrazek lub zdjęcie. Im śmieszniejsze, tym lepiej. Możesz wyświetlić je na telewizorze lub położyć na podłodze, tak aby uczniowie dobrze je widzieli. Włącz stoper i daj im trzydzieści sekund na zapamiętanie jak największej liczby szczegółów z obrazka. Następnie zamieniasz się w teacher-cheater’a i podajesz uczniom fałszywe zdania na jego temat, na przykład: „In my picture there is a cat on the blanket”. Zadaniem uczniów jest odpowiednio skorygować nauczyciela, mówiąc „In the picture there is a cat on the grass!”. Tym samym zaznajamiasz uczniów ze strukturami zadania pierwszego z egzaminu A1 Movers, w którym muszą porównać dwa obrazki, które różnią się od siebie małymi szczegółami!

 

I am Sue

No dobrze, ale nie samym speakingiem żyje przecież nasza klasa. Są przecież inne umiejętności do praktykowania. W tak przystępnej formie możemy ćwiczyć również listening. Przygotuj uczniom rysunek, który będzie pochodził z zadania pierwszego z części słuchanej z egzaminu A1 Movers (idealnie do tego nadaje się np. obrazek z rozdziału „A party in the supermarket” w Savvy Ed 2!). Po zapoznaniu się z rysunkiem, przydzielasz dzieciom role zgodnie z imionami zawartymi w zadaniu, na przykład: „Zosia, now you are Sue”. Dzieci ustawiają się w rzędzie, nauczyciel włącza nagranie, a zadaniem uczniów jest odpowiednie odegranie swojej roli, czyli jeżeli Sue wspina się na drzewo, to Zosia musi to zademonstrować. Na zakończenie warto zadać dzieciom pytanie: „What are you doing?”, na które będą musiały odpowiedzieć kolejno: „I am Sue and I am climbing a tree” lub „I am Matt and I am playing with a dog”. Moje grupy mają przy tym mnóstwo zabawy, a jednocześnie w ten sposób ćwiczę ich umiejętność skupiania uwagi podczas słuchania. Każdy bowiem chce odegrać swoją rolę, a żeby było to możliwe, muszą odpowiednio „wsłuchać się w tekst” i wiedzieć, kiedy zademonstrować swoją scenkę.

 

There’s more!

Chcecie poznać więcej pomysłów? Zapraszam na moją sesję podczas dorocznej konferencji Edu Bears – Synergy Garden 2022, która odbędzie się w Poznaniu. Zaprezentuję tam kolejne praktyczne pomysły, przetestowane i zatwierdzone przez moich uczniów. A trzeba Wam wiedzieć, że to są naprawdę wymagający testerzy… 😉

 


Autorem artykułu jest Błażej Ceglarski – związany z branżą edukacyjną od wielu lat, zarówno z perspektywy lektorskiej oraz biznesowej. W Edu Bears pracuje od 2019 roku, obecnie jako Junior Marketing Specialist. Po godzinach oddaje się swojej pasji, czyli nauczaniu języka angielskiego dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Jego zainteresowania to szeroko pojęty marketing internetowy, zwłaszcza dla branży edukacyjnej, a także testowanie innowacyjnych metod nauczania.

Masz jakieś pytania? Napisz do autora: blazej.ceglarski@edubears.pl.

Więcej o metodzie Teddy Eddie dowiesz się tu: https://edubears.pl/teddy-eddie/, a najbliższe akredytowane centrum metody Teddy Eddie znajdziesz na mapie tu: https://edubears.pl/lokalizacje/.