HAVE FUN WITH SECRET WORDS & SENTENCES

 

Secret words & sentences to kluczowe elementy zajęć Teddy Eddie, jak więc je uatrakcyjnić tak, by nasi Milusińcy jeszcze chętniej je utrwalali i efektywnie zapamiętywali? Najważniejsze jest wprowadzanie secret words & sentences poprzez kreatywną zabawę. W ten sposób dzieci nawet się nie zorientują, jak szybko i skutecznie uczą się nowych słówek oraz wyrażeń.

Oto kilka propozycji, które genialnie sprawdzają się na moich zajęciach. Mam nadzieję, że zainspirują również Was.

Zajęcia najczęściej rozpoczynam od przypomnienia secret words lub secret sentences, które pojawiły się na poprzednich spotkaniach.

 

CHINESE WHISPERS (dla grup Teddy Eddie School, ABC oraz Standard)

Moi uczniowie szczególnie upodobali sobie CHINESE WHISPERS, czyli głuchy telefon. Chętny uczeń wybiera sobie secret word/sentence i mówi mi je na ucho. Jeżeli jest poprawne, przekazuję je dalej kolejnym dzieciom. Ostatnia osoba wypowiada je na głos.

 

SAVE THE TEACHER (dla grup Teddy Eddie School oraz ABC)

Innym sposobem ich utrwalenia jest gra w SAVE THE TEACHER, czyli alternatywa wisielca. Na tablicy rysuję planszę (można też ją wydrukować, zalaminować i przyczepiać do tablicy). Reguły rozgrywki są takie same jak w standardowej wersji – uczniowie podają literki, jeżeli nasze secret word sentence ich nie zawiera, ludzik symbolizujący nauczyciela schodzi po schodkach w dół, zbliżając się do HUNGRY DRAGON.

 

LABIRYNTH (dla grup Teddy Eddie School oraz ABC)

Kolejna propozycja to gra ruchowa LABIRYNTH. Potrzebować będziemy małych pojemniczków. Idealnie nadadzą się puste opakowania po jajkach Kinder. Wkładamy do nich wydrukowane secret words/sentences (to również okazja do przećwiczenia global reading; karty obrazkowe możemy zastąpić kartami wyrazowymi), jajka układamy na podłodze w dowolnej konfiguracji – w linii prostej, zygzakiem – pozwól sobie na całkowitą dowolność. Uczniowie ustawiają się w linii (przy dużej liczebności możemy podzielić dzieci na grupy). Włączamy muzykę (np. którąś z poznanych już piosenek, by dzieci jednocześnie przypominały sobie jej treść). Uczniowie spacerują wzdłuż linii utworzonej z jajek. Gdy zatrzymujemy muzykę, zadaniem każdego kursanta jest otworzenie pojemniczka i nazwanie znajdującego się w nim secret word/sentence.

 

ICE CREAM GAME (dla grup Teddy Eddie School oraz ABC)

Inna aktywność jest już bardziej statyczna i pozwala dodatkowo przećwiczyć konstrukcje: Can I have…? oraz Here you are. Na patyczkach po lodach za pomocą masy mocującej lub taśmy przyczepiamy wydrukowane secret words/sentences. Każde dziecko losuje po jednym patyczku i trzyma go przed sobą w taki sposób, by pozostali uczniowie go widzieli. Wybrany kursant, posługując się konstrukcją Can I have…, prosi o patyczek trzymany przez innego ucznia, a następnie wymienia się z nim.

 

Moje zajęcia kończą się wprowadzeniem nowego secret word/sentence. Ten moment można również uatrakcyjnić na kilka prostych sposobów. Podczas odsłuchiwania rymowanki o secret word/sentence staram się wprowadzić pełną tajemnicy atmosferę, ale także rozśmieszyć uczniów, tak więc udajemy, że rapujemy lub poruszamy się jak arabskie tancerki – sposobów jest wiele. Jednocześnie „migam” dzieciom nowym secret word/sentence, ale nie pokazuję go w całości aż do końca trwania piosenki tak, by utrzymać ciekawość i podekscytowanie uczniów (pokazuję kartę bardzo szybko lub odsłaniam tylko na chwilę, po czym zaraz znów ją chowam). W grupach SCHOOL pod koniec piosenki prezentuję jedynie zdanie, nie odkrywając obrazka. Wtedy zadaniem dzieci jest spróbować odczytać napis. Można również modulować głos. Po przedstawieniu uczniom nowego słówka/wyrażenia biorę do ręki mikrofon/różdżkę/wałek kucharski – co tylko mam pod ręką – i egzekwuję wypowiedzenie każdego z pokazanych słówek/wyrażeń, ustalamy jednak, że dzieci mają mówić je w określony sposób, np. tak, jakby powiedział je VERY HUNGRY DRAGON lub SUPER SPEED TEDDY EDDIE.

Istnieje wiele ciekawych i angażujących sposobów na wprowadzanie i utrwalanie secret words/sentences. Inspirujmy się wzajemnie, dzieląc się swoimi pomysłami na grupie Edu Bears Teachers. Secret words/sentences to flagowy element zajęć, warto więc uatrakcyjnić go naszym Milusińskim jak najbardziej.


Autorem artykułu jest Maria Charkot: „język angielski od zawsze towarzyszył mi w życiu,  w pewnym momencie stał się dla mnie czymś więcej niż tylko zamiłowaniem. Poczułam, że moim celem jest oczarowanie nim najmłodszych dzieci na początku ich przygody z językiem.
Trzy lata temu rozpoczęłam współpracę ze szkołą Friday English w Łomiankach, która posiada licencję na nauczanie metodą Teddy Eddie. Obecnie uczę grupy TEDDY EDDIE STANDARD (4-5 latki), ABC (zerówka) oraz SCHOOL (pierwszaki).”

Więcej o metodzie Teddy Eddie dowiesz się tu: https://edubears.pl/teddy-eddie/, a najbliższe akredytowane centrum metody Teddy Eddie znajdziesz na mapie tu: https://edubears.pl/lokalizacje/.