HO HO HO Christmas is coming! Przed nami wyjątkowy, radosny czas, warto więc celebrować go również na zajęciach z Teddy Eddie. Wystarczy dodać… szczyptę magii, trochę ruchu i dużo, dużo uśmiechu – oto, przepis na udaną lekcję.

Wspólnie z Teddy Eddie przybliżmy dzieciom te magiczne chwile.

Już od samego początku lekcji postarajmy się zaintrygować uczniów i skupić ich uwagę. By to zrobić, znajdźmy na YouTube’ie nagranie głosu świętego Mikołaja, np. https://www.youtube.com/watch?v=QLRipM03ZhA. Zadaniem dzieci będzie jak najszybsze odgadnięcie, kto wydaje ten dźwięk. Oczywiście odpowiedzi muszą udzielić, używając języka angielskiego. Następnie możemy zapytać uczniów, jakie inne świąteczne postacie znają.

W kolejnym etapie przechodzimy do wprowadzenia słownictwa i tutaj zostawiam Wam dowolność w wyborze słówek. Możemy się posłużyć tymi z podręczników Teddy Eddie. Ja zaproponuję: a Santa, an elf, a snowman, a star, a reindeer, a present, a christmas tree, a hat, a gingerbread, Merry Christmas; oraz dwie alternatywne aktywności z użyciem słówek z działów Toys i Food.

Oto kilka propozycji gier na utrwalenie słownictwa:

SNOWBALLS (dla grup ABC, SCHOOL I STANDARD)

Potrzebne materiały:

białe kartki, marker lub minikarty obrazkowe (a Santa, an elf, a snowman, a star, a reindeer, a present, a christmas tree, a hat, a gingerbread oraz Merry Christmas), materiałowy worek

W zależności od grupy wiekowej zaproponuję dwa warianty gry.

Wersja dla młodszych uczniów – Na białym papierze przyklejamy minikarty obrazkowe z wybranymi zimowymi słówkami (jeżeli mamy więcej czasu, możemy się pokusić o narysowanie wspomnianych wyrazów). Zgniatamy papier tak, by uformować kulkę. Wrzucamy kulki do worka. Mówimy dzieciom, że kulki stanowią nasze presents. Teddy Eddie wciela się w rolę Mikołaja (dla większej radochy dzieci proponuję dodać misiowi mikołajowe atrybuty – doczepić mu brodę lub założyć czerwoną czapeczkę). Teddy losuje z worka kulkę (prezent), rzuca ją do ucznia, a ten ma za zadanie nazwać obrazek znajdujący się na kartce.

Wersja dla nieco starszych uczniów – Rozdajemy uczniom białe kartki. Ich zadaniem jest wybranie i zapisanie jednego zimowego słówka poznanego na lekcji. Dopiero jak nauczyciel zweryfikuje poprawność zapisanego słówka, uczeń może zgnieść kartkę. Na hasło START uczniowie rzucają do siebie kulki, każdy musi podnieść jedną, a następnie odczytać, które słówko zostało na niej zapisane. Jeżeli uczeń trafi na swoją kulkę, zamienia się z inną osobą.

HUNGRY SANTA CLAUS (dla grup SCHOOL, doskonalenie global reading)

Potrzebne materiały:

plansza do gry, pionek, karty obrazkowe (np. a Santa, an elf, a snowman, a star, a reindeer, a present, a christmas tree, a hat, a gingerbread oraz Merry Christmas)

Na tablicy rozwieszamy karty obrazkowe (będzie to ułatwienie dla uczniów, słówko do odgadnięcia będzie którymś z nich), a następnie rysujemy lub przyklejamy już gotową planszę z postacią Santa. Przygotowujemy pionek (może być nim magnes). Jest to kolejna alternatywa kultowej gry HANGMAN. Rysujemy na tablicy śnieżynki/ kółeczka/ kwadraciki (będą to pola przedstawiające liczbę liter w słówku do odgadnięcia). Dzieci kolejno podają literkę, z każdą nietrafioną propozycją pionek przesuwa się o następną śnieżynkę coraz bliżej Hungry Santa Claus. Zabawa się kończy, gdy magnes dotrze do ostatniej śnieżynki i wyląduje w brzuszku Mikołaja lub gdy dzieci odgadną słówko.

CHRISTMAS BOX (dla grup ABC, SCHOOL I STANDARD)

Potrzebne materiały:

pudełko/ woreczek, zalaminowane karty obrazkowe

Przygotowujemy karty obrazkowe. Po jednej stronie każdej karty są ponumerowane prezenty. Po drugiej ilustracja wybranego przez nas słownictwa, np. z zakresu Toys (słówka mogą się powtarzać). By karty były trwalsze, możemy je zalaminować, nie jest to jednak koniecznie. Karty wrzucamy do woreczka/ pudełka. Każdy z uczniów mówi po angielsku cyferkę, podajemy mu kartę z podanym przez niego numerem. Kursant musi nazwać znajdujące się na karcie słówko. Możemy również zostawić kilka pustych kart, jeżeli dziecko trafi właśnie na nie swoją, jego zadaniem będzie wybrać zabawkę, którą nazwie (to też okazja do przećwiczenia konstrukcji What’s your favourite toy?).

Aktywność tę można wykonać przy użyciu innych kart obrazkowych, np. a Santa, an elf, a snowman, a star, a reindeer, a present, a christmas tree, a hat, a gingerbread oraz Merry Christmas.

LETTERS TO SANTA CLAUS (dla grup ABC, SCHOOL I STANDARD)

Potrzebne materiały:

koperty, karty obrazkowe, pisaki, nożyczki/ dziurkacz

Przygotowujemy koperty, do których schowamy karty obrazkowe (w przypadku grup SCHOOL mogą to być karty wyrazowe, by poćwiczyć global reading). Dekorujemy koperty, np. adresując je do Mikołaja. Pokazujemy koperty dzieciom i mówimy, że teraz pomożemy Mikołajowi je odczytać.

Wersja 1 – Każde dziecko otrzymuje jedną kopertę. Wyjmuje z niej kartę obrazkową (lub wyrazową) i nazywa to, co widzi.

Wersja 2 – Koperty nacinamy po jednej stronie tak, by po schowaniu w nich obrazków i odwróceniu ich na drugą stronę było widać jedynie małe fragmenty kart. Możemy w tym celu wykorzystać np. dziurkacz w kształcie śnieżynki lub samodzielnie wyciąć nożyczkami proste kształty, jak kółeczka, serduszka etc.

Aktywność tę można wykonać przy użyciu innych kart obrazkowych np. a Santa, an elf, a snowman, a star, a reindeer, a present, a christmas tree, a hat, a gingerbread oraz Merry Christmas.

Nie zapominajmy, że dla dzieci Święta to również czas, który kojarzy się z jedzeniem smakowitych potraw. To właśnie te potrawy będą głównym motywem kolejnej aktywności i jednocześnie okazją do powtórzenia słownictwa związanego z jedzeniem.

FEED THE SANTA CLAUS (dla grup ABC, SCHOOL I STANDARD)

Potrzebne materiały:

karty obrazkowe z jedzeniem, podobizna Santa Claus wycięta na twardym papierze, mała reklamówka/ woreczek plastikowy, spinacz

Z twardego papieru wycinamy postać Mikołaja, a w niej otwór na buzię. Od tyłu doczepiamy woreczek i mocujemy go za pomocą spinacza.

Przypominamy dzieciom słówka, a następnie karty obrazkowe układamy jedna na drugiej. To również idealna okazja do utrwalenia konstrukcji poznanych na lekcjach z Teddy Eddie. Każdy uczeń prosi Teddy’iego Eddiego o jedną kartę np.: Can i have a strawberry, please? Teddy Eddie podaje wybraną kartę, mówiąc: Here you are. Jeżeli dziecko poprawnie wypowie konstrukcję i nazwie kartę, może „nakarmić” Mikołaja.

Życzę Wam, by Wasze świąteczne lekcje dodały jeszcze więcej magii temu wyjątkowemu czasowi i oczywiście serdecznie zachęcam Was do dzielenia się swoimi inspiracjami oraz propozycjami na grupie Edu Bears Teachers. Wspólnie możemy kreować jeszcze wspanialsze pomysły.


Autorem artykułu jest Maria Charkot: „język angielski od zawsze towarzyszył mi w życiu,  w pewnym momencie stał się dla mnie czymś więcej niż tylko zamiłowaniem. Poczułam, że moim celem jest oczarowanie nim najmłodszych dzieci na początku ich przygody z językiem.
Trzy lata temu rozpoczęłam współpracę ze szkołą Friday English w Łomiankach, która posiada licencję na nauczanie metodą Teddy Eddie. Obecnie uczę grupy TEDDY EDDIE STANDARD (4-5 latki), ABC (zerówka) oraz SCHOOL (pierwszaki).”

Więcej o metodzie Teddy Eddie dowiesz się tu: https://edubears.pl/teddy-eddie/, a najbliższe akredytowane centrum metody Teddy Eddie znajdziesz na mapie tu: https://edubears.pl/lokalizacje/.