Nie mam na to czasu… Po co mi to wszystko? To zdecydowanie za trudne! Wszyscy inni radzą sobie lepiej ode mnie. To wymaga systematyczności, a nawet – o, zgrozo! – wypracowania nawyków… Czy któraś z tych myśli kiedykolwiek pojawiła się w Twojej głowie w odniesieniu do wprowadzania czytania globalnego na zajęciach z grupami Teddy Eddie ABC i School?

            Jeśli tak, nic nie szkodzi. Mamy na to sposób. Jest nim plan, zgodnie z którym lektorzy metody Teddy Eddie wprowadzają elementy czytania globalnego słów, zdań, a ostatecznie tekstów podczas zajęć z dziećmi. Nasz plan treningowy na czytanie globalne opiera się na kluczowych dla skutecznego zapamiętywania czynnikach w duchu tzw. retrieval practice. Podczas zajęć uczniowie cały czas dokonują odzyskiwania informacji (retrieval) w ramach najróżniejszych aktywności i zabaw. Praca nad daną umiejętnością czy zestawem słownictwa rozłożona jest w czasie dzięki Lesson Schedule, co umożliwia nam opanowanie negatywnych skutków zapominania, a nawet wykorzystanie tego ostatniego do wzmacniania ścieżek pamięciowych (spacing). Metoda Teddy Eddie zakłada również interleaving, czyli przeplatanie nie tylko różnych elementów zajęć pomiędzy sobą (np. piosenki, gry, Showtime, historyjki czy flashcardy), ale także na mieszanie poszczególnych zestawów np. kart do czytania globalnego na etapie powtórki. Ponadto, podczas zajęć Teddy Eddie lektorzy dbają o udzielanie feedbacku swoim małym kursantom i naprzemienne stosowanie pochwał i zachęt, jak również o zaangażowanie uczniów i przyciąganie ich uwagi, choćby podczas gier, których cały wachlarz możemy odnaleźć w naszym Game Corner.

            Podczas mojej sesji na tegorocznej konferencji Synergy Garden w Poznaniu starałam się pokazać, co – jako lektorzy, ale i Opiekunowie Metody – możemy zrobić, żeby poprowadzić naszych uczniów na poziomie Teddy Eddie ABC oraz School przez trening czytania globalnego, jednocześnie nie wrzucając ich na zbyt głęboką wodę i nie powodując u nich zniechęcenia. Nasze zajęcia z elementami czytania globalnego warto planować tak, aby stopniowo podnosić poziom trudności naszym uczniom, jednocześnie pozwalając im na coraz większą samodzielność podczas ćwiczenia umiejętności czytania w języku angielskim. Omawiając kolejne kroki postępowania z kartami do czytania z zakresu The Flashcard Cards oraz Silent Commands, starałam się pokazać, jak ważne jest rozpoczynanie pracy z każdym zestawem od etapu prezentacji, a później drylowanie, zanim zdecydujemy się na przejście do kolejnego poziomu pracy z czytaniem.

            Biorąc pod uwagę fakt, że naszym lektorskim celem jest zachęcenie uczniów do trenowania czytania globalnego, niezwykle istotny staje się dobór odpowiednich gier do możliwości naszych uczniów na określonym poziomie opanowania danego zestawu kart. Na etapie planowania lekcji warto też uwzględnić to, na ile chcemy wspierać naszych uczniów oraz czy już są gotowi na to, żeby czytać w parach czy małych grupach, a nawet przejąć prowadzenie w określonych zabawach z kartami do czytania globalnego.

            Jako lektorzy doskonale zdajemy sobie również sprawę z tego, że w układance lekcyjnej warto wziąć pod uwagę emocje zarówno nauczyciela, dzieci, jak i rodziców. O ile lektorskim obawom można zaradzić poprzez postępowanie zgodnie z odpowiednio ułożonym planem i trzymanie się go nawet w chwilach zwątpienia, o tyle zniechęconym do nauki czytania globalnego dzieciom możemy próbować pomóc poprzez stopniowe przechodzenie od kart obrazkowych do kart wyrazowych, a przede wszystkim przez zdjęcie z nich (oraz nas samych) presji ewaluacji i podkreślenie, że czytanie jest elementem naszej zabawy z angielskim. Tymczasem nieprzekonanym do idei uczenia czytania globalnego rodzicom zawsze możemy powiedzieć, że trening tej umiejętności jest jak nauka chodzenia – każde z dzieci w danej grupie prawdopodobnie w innym momencie opanowało stawianie samodzielnych kroków, ale teraz nie ma to już dla nich najmniejszego znaczenia. Tak samo warto dać naszym dzieciom czas na stopniowe opanowywanie umiejętności płynnego czytania.

            Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jakie gry i aktywności można zastosować na każdym etapie pracy z kartami do czytania globalnego w grupach Teddy Eddie ABC i School, co sprawdzi się lepiej na etapie prezentacji, ćwiczeń czy powtórki The Flashcard Cards oraz Silent Commands, kiedy pozwolić uczniom na pracę w parach i małych grupach oraz przejmowanie prowadzenia, jakie emocje i przekonania związane z czytaniem globalnym mogą prowadzić do obniżenia efektywności naszych zajęć i jak sobie z nimi poradzić, zapraszam do obejrzenia mojej sesji z konferencji Synergy Garden.


Autorką artykułu jest Ewelina Lipian – Method & Teacher Trainer Specialist w Edu Bears, absolwentka filologii angielskiej i polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz Centrum Szkoleń Tłumaczeniowych w Sosnowcu.
Jej pierwsze zawodowe spotkanie z Miśkiem Teddy Eddie miało miejsce w 2013 roku, kiedy rozpoczęła pracę na stanowisku metodyka w jednej z macierzystych szkół metody Teddy Eddie, CLAN4YOU. Plan, system, powtarzalność, perspektywa wieloletniego rozwoju językowego – te elementy metody uważa za najmocniejsze strony zajęć Teddy Eddie. W nauczaniu pasjonuje ją tzw. retrieval practice, zasada less is more, jak również gramatyka kognitywna. Ostatnio wiele uwagi poświęca na wspieranie swoich uczniów w opracowaniu skutecznych technik uczenia się i wdrażaniu ich we własne plany rozwoju językowe

Masz jakieś pytania? Napisz do autorki: ewelina.lipian@edubears.pl.

Więcej o metodzie Teddy Eddie dowiesz się tu: https://edubears.pl/teddy-eddie/, a najbliższe akredytowane centrum metody Teddy Eddie znajdziesz na mapie tu: https://edubears.pl/lokalizacje/.