Kochany lektorze! Jak często zdarza Ci się przeprowadzić ćwiczenie, które nie zyskało aprobaty Twoich uczniów? Ile razy w trakcie ćwiczenia Twoi uczniowie postanowili przestać je wykonywać? Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, jakie zadania mają wpływ na aktywność Twoich uczniów?

Oto, moim zdaniem, najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy doborze ćwiczeń dla grupy.

Przedstaw uczniowi cel ćwiczenia

Brzmi banalnie, ale jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów na zajęciach. Lektor przechodzi do realizacji ćwiczenia, nie przedstawiając celu. Kiedy uczeń nie widzi sensu realizowanego ćwiczenia, bardzo szybko traci nim zainteresowanie. Proste polecenia poparte gestami oraz zamodelowanie ćwiczenia są tutaj kluczowe.

 

Daj mu poczucie bezpieczeństwa

Uczniowie na Twoich zajęciach muszą czuć się bezpiecznie i wiedzieć, że mają prawo do popełniania błędów. Uczeń musi mieć świadomość, że w razie gdy się pomyli lub nie będzie znał odpowiedzi, otrzyma wsparcie nauczyciela oraz grupy. Ja jestem fanką pracy w parach i grupach, nie tylko zwiększa to ilość produkcji językowej, ale i poczucie bezpieczeństwa.

 

Daj mu się wykazać

Możliwość wzięcia udziału w planowaniu zadania budzi w uczniach pozytywne emocje. Ich zaangażowanie jest ogromne, kiedy dajemy im możliwość podjęcia decyzji, w jaki sposób dane ćwiczenie ma wyglądać. Spójrz na zdjęcie poniżej:

Proste ćwiczenie, które zostało stworzone za pomocą kart obrazkowych, a zadaniem dzieci jest po nim przejść, nazywając karty. Kluczowe w tym ćwiczeniu jest pozwolenie uczniom na stworzenie tego labiryntu samodzielnie. Jedna grupa miała za zadanie stworzyć labirynt dla grupy przeciwnej, przetestować go, a następnie oddać do „użytku”. Ponieważ to uczniowie mieli wpływ na ostateczny kształt tego ćwiczenia, ich stopień zaangażowania był ogromny i nikomu nie przyszło do głowy, żeby opuścić zajęcia i wyjść z sali.

 

Personalizuj

Jest to trudny aspekt, który powinien być wzięty pod uwagę przy tworzeniu zadań, ponieważ bazuje na relacji ucznia z lektorem oraz na tym, jak dobrze lektor zna swojego ucznia. Kiedy wiemy, że uczeń, który lubi na siebie zwracać uwagę w dość kłopotliwy dla nas sposób, jest fanem piłki nożnej, to pozwólmy mu odgrywać piosenki czy historyjki jak prawdziwy piłkarz. Kiedy nasza nieśmiała Zuzia przychodzi na zajęcia z różowym kucykiem pony na bluzce, to zaproponujemy jej tę postać przy wykonywaniu poleceń. Ważne jest dostrzeganie naszych uczniów oraz personalizowanie ćwiczeń raz na jakiś czas.

 

Doceniaj!

Nie tylko efekt końcowy, ale przede wszystkim wkład pracy swoich uczniów. Efekt końcowy to tylko dodatek, który nie powinien mieć wpływu na poczucie wartości naszych uczniów. To, co powinno być dla nas priorytetem, to docenianie starań, jakie uczeń włożył w realizację ćwiczenia.

Szukanie sposobu na idealne ćwiczenie, z początku może być mocno obciążające. Testowanie nowych rozwiązań przypomina eksperyment. Jest to proces czasochłonny, trudny, czasem nieudany i wymaga od nas lektorów pewnych wyrzeczeń, ale procentuje na wielu płaszczyznach.

 


Autorką artykułu jest Ewa Zawieracz-Karasińska – absolwentka NKJO w Gliwicach oraz Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie. Prywatnie mama dwóch synów, którzy od początku są wtajemniczani w świat Misia Eddiego. Swoją przygodę z metodą Teddy Eddie rozpoczęła w 2011 na stanowisku Opiekun Metody w jednym z Akredytowanych Centrów. W swojej praktyce zawodowej posiada prowadzenie kilkudziesięciu grup Teddy Eddie, grup Savvy Ed, juniorów oraz licealistów. W swojej pracy stawia na dynamikę zajęć oraz budowanie pewności siebie u uczniów w używaniu języka angielskiego. Pracuje w Edu Bears na stanowisku Methodology Consultant, co oznacza, że przygotowuje lektorów do roli Opiekuna Metody Teddy Eddie oraz Savvy Ed, prowadzi zarówno hospitacje lekcji on-line, jak i szkolenia z metod Teddy Eddie i Savvy Ed dla nowych lektorów w całej Polsce oraz za granicą. W lektorach stara się zaszczepić miłość do Teddiego Eddiego i Savviego Eda oraz radość z prowadzenia zajęć tak, aby nauczanie było jeszcze bardziej efektywne.

Masz jakieś pytania? Napisz do autorki: ewa.zawieracz@edubears.pl

Więcej o metodzie Teddy Eddie dowiesz się tu: https://edubears.pl/teddy-eddie/, a najbliższe akredytowane centrum metody Teddy Eddie znajdziesz na mapie tu: https://edubears.pl/lokalizacje/.