Święta tuż, tuż 🙂 A zatem dzielę się garścią pomysłów na zabawy, do wykorzystania na zajęciach świątecznych z przedszkolakami i dziećmi w klasie 1-2 szkoły podstawowej.
Zabawy wprowadzają, bądź przypominają i utrwalają świąteczne słownictwo. Powinny być poprzedzone prezentacją, przy użyciu kart obrazkowych lub przyniesionych świątecznych „gadżetów.” W starszych grupach można też skorzystać z kart, na których napiszemy świąteczne słówka, jeśli priorytetem w danej grupie jest nauka czytania. Proponuję następujące słownictwo:
a Christmas tree, Santa Claus, a present, a bell, an angel, a stocking, a star, snow
oraz jeśli podchodzimy ambitniej:
an ornament, a reindeer, a sleigh, a snowflake, a snowman, a fireplace, a Christmas ball,
i wiele innych…
Gotowe kart obrazkowe można znaleźć w internecie, np. TUTAJ , raz zalaminowane zostaną na lata!
Zabawa 1 KOLOROWY SZNUREK
Co potrzebujesz? Oczywiście kolorowy sznurek :-)… oraz karty obrazkowe.
Jak przeprowadzić?
- Na tablicy rysujemy linię i po obu jej stronach przyczepiamy karty obrazkowe (dla grup czytających obrazki powinny być podpisane, mogą też być to same napisy)
- Na podłodze kładziemy kolorowy sznurek.
- Mówimy łatwe (np. It’s a star.), bądź trudniejsze zdanie (np. I can see a big star in the sky.) zawierające wybrane słowo z tablicy.
- Zadaniem dzieci jest stanięcie po odpowiedniej stronie sznurka.
- Gdy dzieci wykonają zadanie wskazujemy na właściwy obrazek i powtarzamy z dziećmi zdanie, które było wcześniej wypowiedziane, aby słownictwo lepiej zapadało w pamięć naszych maluchów.
- Po chwili dobrze jest przekazać pałeczkę jednemu z dzieci, ono będzie mówiło zdanie, a reszta grupy będzie ustawiać się po odpowiedniej stronie sznurka.
Zabawa 2 – LET’S DANCE!
Nic tak nie wprowadza w świąteczny nastrój jak świąteczna piosenka czy kolęda.
Co potrzebujesz?
Nagranie piosenki „We Wish You a Merry Christmas” – nasi „misiowi” lektorzy znajdą je na płycie lektorskiej do księgi RED, można znaleźć wiele różnych wersji w Internecie.
Jak przeprowadzić?
- Wybieramy wyrażenia z piosenki np. Merry Christmas, Happy New Year, a stocking, Santa itp.
- Uczymy dzieci ich znaczenia np. poprzez robienie angielsko – polskiego echa. Dla grup czytających zapisujemy wyrażenia na tablicy.
- Mówimy dzieciom, przy jakim wyrażeniu mają stanąć bez ruchu. Dobrze jest się jeszcze raz upewnić, iż dzieci rozumieją to wyrażenie (inaczej cel edukacyjny zabawy stanie pod znakiem zapytania). Grupom czytającym pokażmy wyrażenie na tablicy i razem przeczytajmy.
- Puszczamy nagranie tańcząc z dziećmi w kole, trzymając się za ręce.
- Zadaniem dzieci jest zatrzymać się, jak usłyszą wybrane przez nas wyrażenie / wyrażenia.
Modyfikacje, dla „bardziej zaawansowanych”:
1. dzieci tańczą w parach, każda para dostaje inne wyrażenie, jedna para np.” Merry Christmas”, a druga “Happy New Year”, para musi się zatrzymać, gdy słyszy swoje wyrażenie,
2. dzieci mogą też wybrać wyrażenie samodzielnie lub jedna para „zadaje” wyrażenie drugiej parze,
3. jeśli chcemy jeszcze bardziej utrudnić zadanie naszym milusińskim możemy poprosić jedno, dwójkę lub nawet kilkoro dzieci, aby zatańczyły w takt kolędy i stanęły w bezruchu, gdy usłyszą wybrane przez siebie wyrażenie. Pozostali obserwując ich, mają zgadnąć, o jakie słowo chodziło.
Zabawa 3 CZUŁE UCHO
Co potrzebujesz? Karty obrazkowe – takie jak w zabawie 1, tym razem po 2-3 kopie każdego obrazka.
Jak przeprowadzić?
- Obrazki doczepiamy do ścian, ewentualnie kładziemy na podłogę (ale nie są wtedy tak dobrze widoczne).
- Puszczamy piosenkę świąteczną w tle, nagle zatrzymujemy nagranie i mówimy zdanie zawierające wybrane słowo (w zależności od poziomu grupy łatwiejsze lub trudniejsze).
- Dzieci mają za zadanie stanąć przy właściwym obrazku, ale nie może być ich więcej niż dwójka lub trójka, jeśli jest ich więcej część musi przejść do innej kopii tego samego obrazka.
Modyfikacja w grupach uczących się czytać: możemy wprowadzić słownictwo w dwóch kopiach – obrazkowej i pisanej, więc na ścianie będą wisieć nie tylko obrazki, ale także słowa.
Zabawa 4 JAKI MAM OBRAZEK?
Na koniec dynamiczna zabawa dla trochę starszych dzieciaków (min. 5-6 latki, z młodszymi się raczej nie udaje).
Co potrzebujesz? Karty obrazkowe, takie jak w poprzedniej zabawie oraz plastikowe identyfikatory („misiowi” lektorzy znajdą je w Eddie’s Box).
Jak przeprowadzić?
- Wybieramy tyle obrazków, ile mamy obecnych dzieci, przygotowujemy po dwie sztuki z każdego rodzaju. Dzielimy obrazki na 2 takie same grupy.
- Bierzemy połowę obrazków i prosimy dzieci, aby każde doczepiło blue tackiem lub magnesem jeden obrazek do tablicy. Dzięki temu dzieci mają frajdę, a my zyskujemy czas na włożenie obrazków do identyfikatorów, co też czynimy.
- Powtarzamy słówka wskazując na obrazki na tablicy – szybko i dynamicznie, bez kolejnego utrwalenia zabawa może nie wyjść.
- Ustawiamy dzieci w trójkach twarzami do siebie i doczepiamy każdemu dziecku jeden identyfikator z obrazkiem na plecy. Nim doczepimy obrazek, pokazujemy go dziecku, musi wiedzieć, jaki obrazek ma doczepiony i jak się nazywa – nie mogą tego jednak zobaczyć pozostałe dzieci z trójki.
- Na nasz znak (np. klaśnięcie lub okrzyk „Merry Christmas”) dzieci w trójkach mają podejrzeć, jakie obrazki są na plecach dwójki dzieci i powiedzieć głośno ich nazwę, ale nie dopuścić, aby pozostałe zobaczyły ich obrazek. Obrazki na tablicy są rodzajem ściągi dla nich, która być może pomoże im odgadnąć, co znajduje się na plecach kolegi/koleżanki.
- Dziecko, którego obrazek zostanie odgadnięty siada z boku „obrazkiem do ściany”. Jak tylko zbierze się trójka dzieci, które nie były wcześniej w jednej grupie zabawa może dla nich zacząć się od nowa.
- Gdy wszystkie lub większość obrazków zostanie odgadnięta, możemy zagrać drugi raz wymieniając obrazki między dziećmi.
Jeśli macie swoje sprawdzone sposoby na zabawy świąteczne z najmłodszymi, możecie podzielić się w komentarzach. Życzę super zabawy na zajęciach świątecznych oraz doładowania baterii w okresie przerwy świątecznej!
Autorką artykułu jest Bogna Śmieja. Bogna jest pedagogiem z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. Od kwietnia 2015 jest jednym z trenerów metody Teddy Eddie, prowadzi warsztaty dla lektorów oraz wirtualne hospitacje lekcji w naszych akredytowanych centrach.