Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.

27 maja 2024

Wielkanocne zabawy językowe

Lekcje świąteczne tuż tuż, a właściwie to JUŻ. Chciałabym Wam dzisiaj zaproponować kilka zabaw, które mogą je uatrakcyjnić.

Dzieci uczestniczące w zajęciach Teddy Eddie niedawno skończyły rozdział poświęconym jedzeniu i zakupom, więc większość z niżej wymienionych słówek jest im znana, a lekcja świąteczna będzie świetną okazją do użycia ich w innym kontekście. Dzieci uczestniczące się angielskiego inna metodą z pewnością znają przynajmniej część z tych słówek, zatem cel mamy podobny: powtórka i utrwalenie.

Słownictwo wprowadzane / utrwalane w czasie lekcji świątecnej:

bunny, eggs, sweets, basket, toys, flower, grass

Gotowe karty obrazkowe znajdziecie w pudełkach Teddy Eddie, bądź TUTAJ (świąteczne), TUTAJ (toys) i TUTAJ (grass, flower). Zabawy powinny być poprzedzone prezentacją słownictwa przy użyciu kart obrazkowych. W starszych grupach można też skorzystać z kart, na których napiszemy świąteczne słówka, jeśli priorytetem w danej grupie jest akurat nauka czytania.

ZABAWA 1 – POLICE OFFICER

Co potrzebujesz?

Karty obrazkowe.

Jak przeprowadzić?

  1. Przed zabawą upewnij się, że dzieci wiedzą kto to jest „Police officer” i rozumieją jego rolę w przypadku przechodzenia przez jezdnię.
  2. Naucz dzieci pytania: Police officer, can I cross the street?
  3. Dzieci stają w rzędzie na końcu sali, a lektor (czyli Police officer) na drugim jej końcu.
  4. Każde z dzieci powinno trzymać po jednym obrazku (wersja łatwiejsza), bądź po kilka (wersja trudniejsza). Niektóre dzieci będą mieć takie same obrazki. Dzieci powinny trzymać karty w taki sposób, aby lektor je widział.
  5. Dzieci chóralnie pytają: Police officer, can I cross the street?, a lektor odpowiada: You can cross the street if you’ve got… en egg (czy inny wybrany z kart obrazek).
  6. Uczniowie, którzy mają wywołany przez lektora obrazek idą jeden krok do przodu i mówią: I’ve got an egg!
  7. Gra się kończy, gdy dzieci dojdą do lektora. Sugeruję zadbać, aby dzieci doszły w tym samym, lub prawie tym samym czasie 🙂

Modyfikacja dla grup uczących się czytać:

Zamiast mówić dzieciom You can cross the street if you’ve got… (+ wybrane słowo) podnieś kartę z tym słowem (nie obrazkiem) – dzieci mają za zadanie razem głośno przeczytać to słowo. Reszta zabawy pozostaje bez zmian.

Słownictwo mamy utrwalone – czas na drugą zabawę.

ZABAWA 2 – EASTER BUNNY

Co potrzebujesz?

Uszy zajączka na pasku, do włożenia na głowę (wycięte z bloku technicznego uszy zajączka doczepione zszywaczem do prostego paska brystolu), karty obrazkowe w większej ilości lub obrazki przedstawiające eggs, sweets, toys, flowers wycięte na przykład z czasopism plus opcjonalnie koszyk wiklinowy lub papierowy (dostępny w materiałach kopiowalnych Teddy Eddie).

Jak przeprowadzić?

  1. Ustawiamy w naszej sali sklepik. Wystarczy do tego celu stolik, na którym kładziemy obrazki z kwiatkami, słodyczami, zabawkami, pisankami.
  2. Podchodzimy do niego mówiąc This is our shop. What can we buy here? I zaczynamy rozmowę z dziećmi, utrwalając jednocześnie słownictwo.
  3. Mówiąc poniższy wierszyk i wcielając się w rolę zajączka odgrywamy jego treść, aby przekazać dzieciom znaczenie słów.

Easter bunny, you’re so funny!

Run and hop to a shop!

Come to kids,

Bring them sweets!

  1. Następnie wybieramy jedno z dzieci, które wcieli się w rolę zajączka. Teraz ono dostaje zajęcze uszy. My razem z dziećmi mówimy wierszyk zmieniając ostatnie słowo np. na flowers, toys, eggs (jeśli pokażemy kartę obrazową, to wszystkie dzieci „zażyczą sobie” to samo). „Zajączek” idzie do sklepiku, ale UWAGA! – ma przynieść to, o co reszta grupy go poprosi. Wraca i rozdaje dzieciom to, o co prosiły.
  2. Następuje zmiana ról – kolejne dziecko wciela się w rolę zajączka. Daj, proszę, szansę każdemu maluchowi do odegrania roli zajączka – wszak to cały FUN ten zabawy. Jeśli masz więcej dzieci w grupie, to niech będą dwa zajączki w jednym czasie 🙂

Modyfikacja dla grup uczących się czytać:

Zamiast pokazywać dzieciom kartę obrazkową podnieś kartę z danym słowem – dzieci mówiąc wierszyk mają go nim zakończyć. Reszta zabawy pozostaje bez zmian.

ZABAWA 3 – EASTER CARD

Co potrzebujesz?

Po kolorowej karcie A4 lub A5 np. z bloku technicznego dla każdego dziecka, wycięte z gazet, lub pomniejszone i skserowane na kolorowym papierze obrazki z kart obrazkowych takie jak: basket, egg, bunny, flower – DOSTĘPNE TUTAJ. Opcjonalnie – grass (wycięta z bibułki – z rulonika bibułki karbowanej odetnij 2-3 cm kawałek, ponacinaj go z jednej strony, aby uzyskać efekt trawki, rozłóż i potnij na 10 – 15 cm kawałki).

Jak przeprowadzić?

  1. Celem zabawy jest zakup wybranych przez dziecko elementów do wykonania karty świątecznej.
  2. Na stoliku kładziemy wszystkie ww. elementy pogrupowane wg „kategorii” i otwieramy nasz sklepik.
  3. Ogrywamy z naszym Misiem Eddim lub innym pluszakiem przykładowy dialog. W grupach mniej zaawansowanych dobrze odegrać ponownie dialog z wybranym dzieckiem, aby go jeszcze raz zamodelować. Przykładowy dialog może wyglądać tak:
  • Hello!
  • Hello!
  • One basket, please. / Two blue flowers, please. / Two red eggs and one yellow egg, please. // Can I have … ?
  • Here you are.
  • Thank you.
  1. Dzieci po kolei kupują wybrane przez siebie elementy. Kartę świąteczną dzieci mogą wykonać w domu i przynieść na następne zajęcia. Będzie to świetny punkt wyjścia do rozmowy o tym, jak one wyglądają.

Modyfikacje dla dzieci, które już znają zabawę w sklep z lekcji angielskiego:

  1. Jeżeli dzieci znają już zabawę w sklep, to lepiej otworzyć do razu dwa sklepiki, w jednym będzie można kupić na przykład koszyczki, jajka i zajączki, a w drugim kwiatki i trawkę – zmniejszy to czas czekania na swoją kolej, a co za tym idzie możliwość rozrabiania 😉
  2. Dajmy też dzieciom szansę bycia zarówno sprzedającym, jak i kupującym – wtedy w jednym czasie będzie mówić już czworo dzieci!
  3. Jeśli ustawimy sklepiki blisko siebie, a my staniemy pomiędzy nimi będziemy mieć pełną kontrolę i możliwość pomocy, jeśli ktoś będzie jej potrzebować.

Bawcie się dobrze! Spokojnej i słonecznej Wielkanocy!


Bogna Śmieja jest pedagogiem z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. Od kwietnia 2015 jest jednym z trenerów metody Teddy Eddie, prowadzi warsztaty dla lektorów oraz zdalne hospitacje lekcji w akredytowanych centrach metody.